حکم اعدام سارقین مسلح طلافروشی در کرج اجرا شد
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۲۷۸۴
به گزارش تابناک به نقل از ایلنا ، حسین فاضلی هریکندی با اعلام اجرای احکام اعدام دو نفر از سارقین مسلح یک طلافروشی در خیابان شهید بهشتی کرج گفت: در ۲۴ مرداد سال گذشته سرقت مسلحانه ای از یک طلافروشی در کرج به وقوع پیوست که با توجه به نوع سرقت و بازتاب آن در فضای مجازی موجبات نگرانی شهروندان را فراهم کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در این سرقت، متهمان با برنامه ریزی قبلی، ابتدا اقدام به سرقت مسلحانه یک دستگاه خودروی سمند در پوشش مسافر و با ضرب و جرح مالک خودرو در شهریار کرد و با همان خودروی مسروقه با چهار سرنشین در مقابل یک طلافروشی در کرج توقف کرده و ۳ نفر از سرنشینان که دو نفر از آنها مسلح به سلاح جنگی کلاشنیکف بودند، از خودرو پیاده شده و وارد طلافروشی می شوند و پس از تیراندازی های مکرر در داخل مغازه طلافروشی و نیز در جلوی مغازه و در خیابان با هدف ایجاد رعب و وحشت مالک مغازه و دختر وی و نیز مردم حاضر در خیابان، اقدام به سرقت حدود ۸ کیلوگرم طلاجات کرده و از محل متواری میشوند.
بر اساس توضیحات رئیس کل دادگستری استان البرز، سارقان پس از سرقت با هدف عدم شناسایی، نسبت به تعویض خودروی استفاده شده در صحنه سرقت از طریق سرقت مسلحانه دو دستگاه خودروی عبوری مردم همراه با تهدید و ارعاب آنها از طریق تیراندازی های مکرر اقدام کرده بودند.
رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به پیگیری ویژه این پرونده در قرارگاه مقابله با جرایم خاص استان به تشریح اقدامات متعدد و پیچیده قضایی و انتظامی در این زمینه پرداخت و بیان کرد: متهمان با دستورات قاطع قضایی و بررسیهای فنی و تخصصی قضایی و انتظامی و با تلاش شبانه روزی پلیس آگاهی استان البرز در کمتر از ۲۰ روز پس از انجام سرقت در یکی از استانهای غربی کشور شناسایی و بازداشت شدند.
وی متذکر شد: این پرونده با احتساب خریداراران مال مسروقه شش متهم دارد و طبق بررسیها مشخص شده سرکرده گروه با سوابق متعدد سرقت مسلحانه در شهرهای تهران و بهارستان استان تهران متواری بوده است.
رئیس کل دادگستری استان البرز ادامه داد: رسیدگی به اتهامات متهمان و تحقیقات مقدماتی به صورت ویژه در شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی و جرایم خاص کرج آغاز و دو کیفرخواست جداگانه خطاب به دادگاه انقلاب به اتهام محاربه و دادگاه کیفری دو کرج به اتهام سرقت مسلحانه، حمل و نگهداری غیرمجاز اسلحه، معامله مال مسروقه و ضرب و جرح عمدی صادر شد.
وی با بیان اینکه در مورد دو متهم مسلح از مجموع چهار متهم اصلی پرونده در دادگاه انقلاب استان البرز، حکم اعدام صادر شد، گفت: با توجه به رد فرجام خواهی این دو متهم و تایید رای صادر شده از سوی دیوانعالی کشور، احکام اعدام آنها پس از طی مراحل قانونی اجرا شد؛ در مورد سایر متهمان نیز احکام حبس طولانی مدت، تبعید، شلاق و رد مال مسروقه صادر و در حال اجرا است.
فاضلی هریکندی با تاکید بر اینکه دادگستری کل استان البرز در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه برای ارتقاء امنیت مردم استان اهتمام جدی داشته است، تصریح کرد: یکی از تاکیدات جدی رئیس قوه قضاییه شناسایی، تعقیب و رسیدگی و صدور حکم متناسب و قاطع و در اسرع وقت قانونی در جرایم خشن است که در این راستا در مورد این پرونده، با پیگیری ویژه قرارگاه مقابله با جرایم خاص استان، تمامی مراحل شناسایی، بازداشت، تحقیقات مقدماتی، رسیدگی دادگاه و صدور حکم در حدود ۱۰۰ روز از وقوع جرم انجام و به اتمام رسید و احکام مقتضی هم صادر شد و در حال اجرا است و در نهایت، حدود ۱۱ ماه پس از سرقت، احکام اعدام دو نفر از سارقین مسلح نیز اجرا شد.
منبع: تابناک
کلیدواژه: مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حکم اعدام سارقین فاضلی هریکندی البرز مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اگر حکومت دینی برپا نمیشد چه اتفاقی میافتاد؟
پایگاه مرگز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به پرسش و پاسخی پیرامون دلایل ضرورت تشکیل حکومت اسلامی پرداخته که تقدیم علاقهمندان میشود:
پرسش:
اگر حکومت دینی تشکیل نمیشد چه اتفاقی میافتاد؟
پاسخ:
لازمه اقدام به هر عملی، سنجش هزینهها و فواید آن عمل است و باید دید که هزینههای فراوانی که برای برپایی حکومت دینی در ایران ایجاد شده است، خروجی و ثمره خاصی داشته است؟ به عبارت دیگر اگر حکومت دینی برپا نمیشد چه اتفاقی میافتاد و چه ضرورت و تغییری در برپایی حکومت دینی برای ملت ایران ایجاد شده است؟
اگر حکومت دینی برپا نمیشد:
۱. به وظیفه دینی و الهی جامعه عمل نشده بود.
برپایی حکومت اسلامی و بستری که بتواند احکام الهی را جاری کرده و ترقی بخشد، وظیفه مسلمین است. برپایی حکومت در جامعه اسلامی، از امور لازم و وجوب آن قطعی است. برای اثبات ضرورت تشکیل حکومت اسلامی میتوان به ادله قرآنی، روایی و عقلی تمسک کرد. (۱)
۲. اکثر احکام الهی تعطیل، و فساد و اعمال نامشروع فراگیرتر بود.
حکومت نقشی انکارناپذیری در ایجاد بسترها و ضوابط مؤثری در اجرا یا تعطیلی احکام اسلامی و همچنین تربیت دینی و غیردینی جامعه دارد. امام خمینی در لزوم تشکیل حکومت اسلامی بیان داشته است که: «احکام اسلامی اعم از قوانین اقتصادی، سیاسی و حقوق تا روز قیامت باقی و لازمالاجرا است، هیچیک از احکام الهی نسخ نشده، از بین نرفته است.
این بقا و دوام همیشگی احکام، نظامی را ایجاب میکند که اعتبار و سیادت این احکام را تضمین کرده، عهدهدار اجرای آنها شود؛ چه اجرای احکام الهی جز از رهگذر برپایی حکومت اسلامی امکانپذیر نیست. در غیر این صورت، جامعه مسلماً بهسوی هرجومرج رفته، اختلال و بینظمی بر همه امور آن مستولی خواهد شد». (۲) پیش از انقلاب اسلامی، تجربه حکومت غیردینی در ایران، ترویج فساد و فحشا و ایجاد بسترهای فساد زدا و دینزدا بود.
۳. زمینه برپایی و حرکت به سمت تحقق کامل حکومت دینی فراهم نمیشد.
نظام ما دینی است و مرجعیت همهجانبه دین اسلام را در عرصه حکومت و اداره جامعه پذیرفته است. به هر میزان که در اداره جامعه و تدبیر امور کشور به دین مبین عمل گردد، به آن حکومت، دینی گفته میشود.
حکومت دینی ما کامل نیست و ما در مسیر دینی شدن حکومت هستیم نه اینکه حکومت و دولت و جامعه ما کاملاً دینی باشد. چنانچه رهبر انقلاب در این رابطه اعلام کرده است: «ما هنوز به کشور اسلامی نرسیدهایم. هیچکس نمیتواند ادّعا کند که کشور ما اسلامی است. ما یک نظام اسلامی را طرّاحی و پایهریزی کردیم - «ما»، یعنی همانهایی که کردند - و الآن یک نظام اسلامی داریم که اصولش هم مشخص و مبنای حکومت در آنجا معلوم است. مشخص است که مسئولان چگونه باید باشند. قوای سهگانه وظایفشان معیّن است. وظایفی که دولتها دارند، مشخص و معلوم است؛ اما نمیتوانیم ادّعا کنیم که ما یک دولت اسلامی هستیم؛ ما کم داریم. ما باید خودمان را بسازیم و پیش ببریم. ما باید خودمان را تربیت کنیم». (۳)
۴. استبداد و استثماری که بر این ملت سلطه داشت کنار نمیرفت.
تاکنون اثبات شده است که تنها الگویی که در ایران توانسته است در مقابل استبداد و استثمار بهطور کامل تاب بیاورد و تسلیم نشود، الگوی تشکیل حکومت دینی به رهبری فقیه جامعالشرایط است. این حکومت دینی است که به مبارزه و حرکت ملت مشروعیت بخشیده و ایثار آنان برای حفظ ارزشهای دینی و ملی را معنا بخشیده است. این رهبران دینی و ملت دیندار بودهاند که در مواقع حساس و خطرساز، با شدت در راستای حفظ منافع ملی کشور به بذل مال جان خود پرداختهاند.
۵. ترقی جامعه با این شدت نبود.
دین برای سعادت بشر آمده است. به هر میزان که به دین عمل شده است، رشد و ترقی در جامعه حاصل گردیده است. برای نمونه حکومت دینی برای جامعه زنان، نقشی انسانی و غیرجنسی قائل است. این امر موجب شده است که ترقی زنان با کمترین آسیب جنسیتی بهصورت جهشی رخداده و زنان در عرصه تحصیل و تدریس و حضور در عرصهها و مشاغل گوناگون رشدی خیرهکننده را تجربه کنند.
در هشت سال جنگ، ایران با حضور مردم دینمدار برخلاف پیشینه دویستساله خویش، اجازه نداد که هیچ بخشی از کشور از آن جدا گردد؛ اما فساد و فحشا موجب میشود که موانع جدی بر سر راه ترقی کشور ایجاد شود. ضمن اینکه باید توجه داشت که بخش بزرگی از ناکامیهای ما به این دلیل است که دشمنان دین و دولت دینی با تمام توان مشغول ایجاد مانع و سد در مقابل الگو شدن و تقویت یک دولت اسلامی بوده و با ضربات پیدرپی نظامی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی خسارات سنگین و قابلتصوری را در راه تحقق این اهداف ایجاد کردهاند. در واقع تنها این دین نیست که عامل و منشأ شرایط موجود در ایران باشد.
۶. ایرانیان در الگوهای غربی و شرقی هضم میشدند.
حکومت دینی الگویی فارغ از الگوهای حاکم بر عالم بود که نتیجه آن قتل و تجاوز مستکبران و ابرقدرتها به مستضعفان عالم است. الگویی که یاد میدهد که یا باید غارت شوی یا باید با غارتگر همراهی کنی. الگوی حکومت دینی، نفی سلطهجویی و سلطهپذیری است. در الگوی دینی عدم همراهی با مستکبران عالم، یک وظیفه شرعی است.
نتیجه:
حکومت دینی بسترساز ترقی و تمدن است و به هر میزان که به احکام دین مبین عمل گردد ترقی و تمدن حاصل میشود. عدم تشکیل حکومت دینی به معنای ترک تکلیف جامعه ایمانی و تعطیلی احکام اسلامی و انسداد ترقی معنوی و مادی صحیح جامعه و هضم شدن در الگوهای منحرف حاکم برجهان است.
پینوشتها:
۱. ر.ک: همتی، همایون، سنت و سیاست در اسلام، تهران، آوای نور، ۱۳۷۳ ش، ص ۳۸.
۲. خمینی، سید روحالله، کتاب بیع، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ ش، ج ۲، ص ۴۶۱.
۳. خامنهای سید علی، بیانات در دیدار کارگزاران نظام، خامنهای دات آی آر، ۱۲ آذر ۱۳۷۹، https://khl.ink/f/۳۰۳۹